Den narraktige gamle mannen som tog bort
bergen
Den 11 juni 1945
[Detta var kamrat Mao Tse-tungs avslutningstal
vid binas kommunistiska partis Sjunde rikskongress.]
Vi har haft en mycket framgångsrik kongress. Vi har uträttat
tre ting. För det första har vi beslutat om vårt partis
linje, som är att djärvt mobilisera massorna och utöka
folkets styrkor så att de, under vårt partis ledning, kommer
att besegra de japanska aggressorerna, befria hela folket och bygga
upp ett ny-demokratiskt Kina. För det andra har vi antagit de nya
partistadgarna. För det tredje har vi valt partiets ledande organ
- Centralkommittén. Hädanefter är vår uppgift
att leda alla våra medlemmar i genomförandet av partilinjen.
Vår kongress har varit en segerns kongress, en enhetens kongress.
Ombuden har gjort ypperliga kommentarer till de tre rapporterna. Många
kamrater har gjort självkritik och har, eftersom de haft enhet
som mål, också nått fram till enhet genom självkritik.
Denna kongress är ett mönster ifråga om enhet, självkritik
och inre partidemokrati.
När kongressen avslutats kommer många kamrater
att resa till sina poster och de olika krigsfronterna. Kamrater, varthän
ni än beger er, bör ni propagera kongressens linje och genom
partiets medlemmar klargöra den för de breda massorna.
Vårt syfte med att propagera kongressens linje
är att i hela partiet och hela folket bygga upp en fast förvissning
om att revolutionens triumf är säker. Vi måste först
höja avantgardets politiska medvetenhet så att de beslutsamt
och utan att frukta några offer kommer att övervinna alla
svårigheter för att vinna seger. Men detta är inte nog;
vi måste också höja den politiska medvetenheten hos
hela folket så att det villigt och med glädje kämpar
tillsammans med oss för segern. Vi bör elda hela folket med
övertygelsen att Kina inte tillhör reaktionärerna utan
det kinesiska folket.
Det finns en gammal kinesisk fabel som heter "Den
narraktige gamle mannen som tog bort bergen". Den berättar
om en gammal man som levde i norra Kina för länge, länge
sedan och var känd som den narraktige gamle mannen på Norra
berget. Hans hus vette mot söder och bortom dess port stod de två
stora topparna Taihang och Wangwu och stängde vägen. Med stor
beslutsamhet ledde han sina söner i arbetet för att med hackor
gräva bort dessa berg. Ett annat gråskägg, bekant som
den vise gamle mannen, såg dem och sade spefullt: "Så
dumt ni bär er åt! Det är alldeles omöjligt för
ett fåtal som er att gräva bort dessa båda väldiga
berg." Den narraktige gamle mannen svarade: "När jag
dör, kommer mina söner att fortsätta, och när de
dör kommer mina sonsöner och sedan deras söner och sonsöner
att göra det och så vidare i all evighet. Bergen är
höga, men de kan inte bli högre, och för varje bit vi
gräver bort, kommer de att bli så mycket lägre. Varför
skulle vi inte kunna få bort dem?" Efter att ha vederlagt
den vise gamle mannens felaktiga åsikt, fortsatte han att gräva
varje dag, orubblig i sin övertygelse. Gud blev rörd härav
och sände ned två änglar, som bar bort bergen på
sina ryggar. I dag ligger två stora berg som döda vikter
på det kinesiska folket. Det ena är imperialismen, det andra
är feodalismen. Kinas kommunistiska parti har för länge
sedan beslutat att gräva bort dem. Vi måste vara ståndaktiga
och arbeta utan avbrott, och även vi kommer att röra Guds
hjärta. Vår gud är ingen annan än det kinesiska
folkets massor. Om de reser sig och gräver tillsammans med oss,
varför skulle inte dessa bägge berg kunna skaffas undan?
I ett samtal i går med två amerikaner som
skulle återvända till Förenta staterna, sade jag att
USA-regeringen försöker att undergräva oss och att detta
inte kommer att tolereras. Vi bekämpar USA-regeringens politik
att stödja Chiang Kai-shek mot kommunisterna. Men vi måste
dra en skiljelinje, först mellan folket i Förenta staterna
och dess regering och sedan inom USA-regeringen mellan dem som utformar
politiken och deras underordnade. Jag sade till dessa två amerikaner:
"Tala om för dem som utformar politiken i er regering att
vi förbjuder er amerikaner att komma in i de befriade områdena
därför, att er politik är att stödja Chiang Kai-shek
mot kommunisterna, och vi måste vara på vår vakt.
Ni kan få komma till de befriade områdena, om ert syfte
är att bekämpa Japan, men först måste det träffas
en överenskommelse. Vi kommer inte att tillåta er att snoka
omkring överallt. Varför vill ni nu, när Patrick J. Hurley
offentligen uttalat sig mot samarbete med Kinas kommunistiska parti,
alltjämt komma och stryka omkring i våra befriade områden?"
USA-regeringens politik att stödja Chiang Kai-shek
mot kommunisterna visar USA-reaktionärernas fräckhet. Men
alla stämplingar som reaktionärerna, de må vara kineser
eller utlänningar, sysslar med för att hindra det kinesiska
folket att vinna seger, är dömda att misslyckas. De demokratiska
krafterna är huvudströmmen i världen i dag, medan reaktionen
bara är en motström. Den reaktionära motströmmen
försöker att undantränga huvudströmmen för
nationellt oberoende och folkdemokrati, men den kan aldrig bli huvudström.
I dag finns det, som Stalin för länge sedan påpekade,
ännu tre betydande motsättningar i den gamla världen:
för det första, motsättningen mellan proletariatet och
bourgeoisin i de imperialistiska länderna; för det andra,
motsättningen mellan de olika imperialistiska makterna; och för
det tredje, motsättningen mellan de koloniala och halvkoloniala
länderna och de imperialistiska huvudländerna. Dessa tre motsättningar
inte blott består alltjämt utan blir allt skarpare och mera
vittgående. Därför att de existerar och växer,
kommer det en tid då den reaktionära antisovjetiska, antikommunistiska
och antidemokratiska motströmning som i dag fortfarande består
kommer att svepas bort.
I detta ögonblick hålls två kongresser
i Kina, Kuomintangs Sjätte rikskongress och kommunistiska partiets
Sjunde rikskongress. De har helt olika mål: den enas mål
är att likvidera kommunistiska partiet och alla andra demokratiska
krafter i Kina och sålunda försänka Kina i mörker;
den andras mål är att kasta den japanska imperialismen och
dess lakejer, de feodala krafterna i Kina, över ända och bygga
upp ett ny-demokratiskt Kina och sålunda leda Kina till ljuset.
Dessa två linjer står i konflikt med varandra. Vi tror fullt
och fast att det kinesiska folket, under ledning av Kinas kommunistiska
parti och väglett av linjen från dess Sjunde kongress, kommer
att vinna fullständig seger, medan Kuomintangs kontrarevolutionära
linje oundvikligen kommer att misslyckas.
|